Allt om Kreatin

 

Vad är Kreatin?

Kreatin som är ett av de mest populära kosttillskotten i hela världen är i själva verket en aminosyra som förekommer naturligt i bla kött och fisk. Många tror att Kreatin är en ganska nyligen upptäckt aminosyra men vi får sträcka oss ända bak till år 1832 då en herre vid namn Michel Eugene Chevreul upptäckte beståndsdelarna i skelettmuskulaturen. Kreatin är uppkallat efter det grekiska ordet Kreas som betyder just Kreatin.

Vilka effekter har Kreatin?

De positiva effekterna som Kreatin ger är Ökad styrka, Ökad muskelvolym och även snabbare återhämtning. Dessa tre faktorer är väsentliga och mycket viktiga om man vill ta sin träning till en högre nivå, pga av Kreatinets positiva effekter på musklerna är detta ett kosttillskott som är väldigt populärt och utbrett inom styrketränande individer.

Energin som musklerna använder vid explosiva ansträngningar såsom styrketräning kallas för ATP, det kreatinet gör är att hjälpa musklerna med återhämtningen av ATP vilket resulterar i ökad styrka och uthållighet. Att klara några extra repetitioner när du styrketränar kan göra stor skillnad på utvecklingen av din muskulatur, därför är som sagt kreatin ett perfekt kosttillskott för dig som har hamnat på en platå i din träning och vill ta träningen till en högre nivå.

Finns det några Bieffekter?

Kreatin som är ett mycket väldokumenterat och studerat kosttillskott har inga allvarliga bieffekter på kroppen. Det har gjort hundratals studier inom ämnet och inga visar något negativt. Dock skall man som med allt annat hålla sig till den rekommenderade dagsdosen, allt kan vara farligt i för stora mängder...

En "bieffekt" med Kreatin är att det binder vatten i musklerna, detta leder i sin tur att man oftast går upp några kilo i vikt  vid påbörjad kreatinanvändning. Hurvida detta är en negativ eller positiv effekt är upp till dig att avgöra.

 

Vilket Kreatin skall jag köpa?

Det finns en del olika sorters Kreatin på marknaden och det kan vara svårt att veta vilken sort som passar en själv bäst. Här är information om de vanligaste kreatinsorterna: (klicka på bilderna för att komma till återförsäljaren)

                                                                          Kreatin Monohydratmonohydrat.jpg

 Det vanligaste Kreatintillskottet som finns på marknaden. Detta är det kosttillskott som man brukar prata om i vanlig folkmun när kreatin nämns. Fördelen med detta tillskott är att du verkligen märker skillnad vid användning (till skillnad från många andra kosttillskott) dessutom är det billigt och enkelt att få i sig (blandas ut i lite vatten).

 

Kreatin Citrate

 Det finns ettcitrate.jpg fåtal personer som är sk "non responders" vilket innebär att dom får ingen effekt av vanligt Kreatin Monohydrat. För denna lilla grupp finns ett annat Kreatintillskott som heter Kreatin Citrate. Fördelen med detta tillskott förutom att det fungerar för non responders är att du inte binder något vatten i musklerna och slipper på så sätt viktuppgången som brukar komma med ett kreatinanvändande. Alltså, känner du ingen effekt av Kreatin Monohydrat så rekommenderar vi att Ni provar Kreatin Citrate.

 

                                                                                             Kreatinpyruvat 

pyruvate.jpg

Detta kosttillskott innehåller en kombination av Kreatin och Pyruvat. Pyruvat hjälper kroppen att transportera glukos från kroppen direkt in i musklerna (även vid vila) Kreatinet som Ni säkert vet vid detta laget hjälper musklerna att prestera vid högintensiv belastning. Studier visar att Pyruvuat även kan minska uppkomsten av kroppsfett vilket är väldigt positivt. Dessa två ämnen skapar ett kraftfullt kosttillskott som kommer att ta din träning till en högre nivå. Nackdelen med detta kosttillskott är att det är lite dyrare än övriga kreatinprodukter...

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.